Przejdź do treści

Wiosna z kółek

Wiosna z kółek króluje na równi z wiosną za oknami. Jest to czas w roku szkolnym gdy w programach nauczania klas początkowych pojawia się bardzo dużo treści przyrodniczych. Myślę, że tematyka ta jest lubiana przez uczniów i bliska każdemu. Dlatego łatwo można wykorzystać zapał dzieci i stworzyć wiosenną łąkę korzystając z kółek.

Od wielu lat pracując z małymi dziećmi nigdy nie przygotowuję tak zwanych „wystawek okolicznościowych” na powieszonych w sali lekcyjnej tablicach. Nigdy nie przypinam wycinanych lub kopiowanych obrazków czy innych, gotowych rzeczy. Tablice przeznaczone są dla uczniów, co nie znaczy, że panuje na nich chaos i każdy umieszcza tam co mu się podoba. Gazetkę można tak zaplanować, żeby wyeksponować prace uczniów wykonywane podczas bieżących zajęć. Realizując określoną tematykę wyobrażamy sobie jakąś scenerię, sytuację, czyli sposób w jaki wykonywane przez uczniów prace połączyć w całość. Nauczyciel tak planuje i przygotowuje „podkład”wystawki, aby jak najlepiej wyeksponować dokonania dzieci, planuje również elementy dodatkowe jeśli takie są potrzebne.
Na wiosenną prezentację najlepiej przygotować łąkę, na której stopniowo będziemy przypinać lub przyklejać prace wykonane przez uczniów podczas realizacji codziennych tematów.

kompozycje z kol

Wiosna z kółek – praca uczniów w grupie

Nigdzie nie jest napisane, że działanie plastyczne ma być realizowane tylko jako pojedyncza praca na zadany temat, tworzona na kartce z bloku rysunkowego i to najczęściej białej. Działalność plastyczna może być czasem całkiem krótka i sprowadzać się do wykonania jednej składanki. Właśnie również dlatego wprowadzono kształcenie zintegrowane, aby nauczyciel mógł prowadzić zajęcia w różnorodny sposób, przeplatać rodzaje aktywności. Nie dość, że taki zmienny sposób pracy nikomu nie szkodzi to jeszcze daje wiele korzyści.
Nie pozwala na znużenie, w naturalny sposób wzmaga ciekawość dziecka. Jest zachęta do szybkiej pracy w celu ukończenia jednej aktywności, aby podjąć kolejną, może ciekawszą. Może jeszcze w prosty sposób uczyć dziecko samodzielności, odpowiedzialności za własną pracę, samokontroli i decydowania o swoich poczynaniach. Dzieje się tak wtedy gdy po skończeniu jednego zadania dziecko samodzielnie przechodzi do wykonania kolejnego. Oczywiście z materiałów wcześniej przygotowanych przez nauczyciela.
Sytuacja taka jest pożądana również dlatego, że dzieci kończą pracę w różnym tempie. Przechodząc od razu do czegoś nowego nie przeszkadzają, nie nudzą się w trakcie lekcji i jeszcze wykonują wiele ciekawych rzeczy. Podczas takiej pracy nauczyciel ma czas na indywidualny kontakt z uczniem lub pomoc dziecku. Oczywiście dojdzie do sytuacji gdy jeden uczeń upora się już z zadaniem plastycznym, a inny pracujący wolniej dopiero je będzie rozpoczynał.

Problem taki rozwiązuje się samoistnie gdyż bardzo często uczniowie, którzy ukończyli już swoje prace pomagają tym, którzy dopiero zadanie rozpoczynają. Jeśli natomiast mają ochotę wykonują kolejne składanki. Mogę jeszcze dodać, że według specjalistów zajmujących się dziećmi nadpobudliwymi, aby praca takiego dziecka przynosiła efekty, rodzaj aktywności powinien być zmieniamy co 7 minut.

Zajęcia z kompozycjami z kół

Ale wracając do kółek. Po zaplanowaniu pracy, przygotowałam łąkę. Na arkuszu szarego papieru nakleiłam szary brystol, niżej pas zielonego, na dole brązowy.
Na brązowym „podkładzie” naklejamy kawałki beżowego papieru, które będą imitowały podziemne korytarze. Całość wieszamy w widocznym miejscu w sali szkolnej i tak przygotowani możemy rozpocząć omawianie wiosennych tematów.

Aby otrzymać ciekawe prace nauczyciel powinien zaplanować działania uczniów i przygotować materiały. Przy omawianiu zwiastujących wiosnę ptaków przygotowujemy bociany, jaskółki, słowiki. Można zaplanować prosty wzór bociana i polecić wykonać go wszystkim uczniom. Ponieważ dzieci będą pracowały w różnym tempie tym, którzy skończą zaproponujemy sklejenie słowika lub jaskółki. W ten sposób otrzymamy dużo bocianów i kilka mniejszych ptaszków.

Ponieważ aktualnie pracuję w klasie pierwszej przy przygotowaniu prezentowanej łąki uczniowie pracowali tylko w dwóch grupach. Jedna wykonywała bociany dokładnie według instrukcji, druga całkowicie samodzielnie i bez żadnych podpowiedzi kaczuszki. Aby nieco uatrakcyjnić łąkę wprowadziliśmy dodatkowe elementy: drzewa i stawek, który średnio się udał. Na drzewach naklejamy poskładane, białe kółka imitujące kwiaty. Można umieścić je od razu, można natomiast przy okazji realizacji jakiegoś tematu o kwitnieniu drzew. Pozostałe kwiaty zrobiliśmy podczas realizacji tematyki o pierwszych kwiatach wiosennych. Uczniowie klasy pierwszej wykonali kwiaty najprostsze. W klasie drugiej lub trzeciej bez problemu można składać kwiaty wzorowane na zdjęciach roślin chronionych.

Praca twórcza dzieci

Zwierzęta pojawiły się przy okazji omawiania oznak wiosny – przebudzenie zwierząt ze snu zimowego /jeże/. Później powstały jeszcze lisy jako żyjący na wolności przedstawiciele ssaków. Na łące mogą znaleźć się jeszcze krety i dżdżownice w podziemnych korytarzach, jaszczurki nad wodą. Poza tym wiele innych, których powstanie wyniknie z naszych zajęć lub będzie swobodną twórczością uczniów, na przykład przed lekcjami.

Taka praca może wisieć w sali dotąd dopóki uczniowie będą się nią interesować i będą chcieli ją uzupełniać. Widząc łąkę w takim przekroju uczniowie uświadomią sobie, że pod ziemią też toczy się życie i jest powiązane ściśle z tym co dzieje się „na górze”. Na takiej łące można w prosty sposób omówić nawet krążenie wody w przyrodzie.

Przedstawiłam wiosenną łąkę, ale w klasie pierwszej bardzo ładnie i w sposób dość podobny można wykonać ilustrację do omawianej z dziećmi „Calineczki”. Na planszy znalazło by się wiele zwierzątek i bajkowy ogród księcia kwiatów.

Prezentowana łąka nie jest jeszcze kompletna, ale chciałam, żeby pojawiła się już na stronie. Być może może zainspiruje kogoś do pracy jeszcze tej wiosny.

 

Tekst. Joanna Sowa.
Foto Stanisław Krzyżak

Komentarze

Dodaj komentarz