Przejdź do treści

Jeszcze o choinkach

Tradycyjnie w grudniu w programach kształcenia zintegrowanego dominuje tematyka związana ze Świętami Bożego Narodzenia. W takiej tematyce obok świątecznych zwyczajów nie może zabraknąć wykonanych na różne sposoby choinek. Ponieważ obecnie prowadzę klasę trzecią pozwoliłam sobie na przygotowanie nieco trudniejszego zadania dla uczniów.

Zaproponowałam, abyśmy w tym roku wykonali przestrzenne choinki, trudniejsze, ale też bardziej efektowne. Ich wykonanie wymagało już bardziej profesjonalnego podejścia do origami. Mogłam jednak bazować na wcześniejszych doświadczeniach uczniów ponieważ w klasie pierwszej pracowaliśmy już z kołami. Wykonywaliśmy kwiaty na prezenty, palmy i wielkanocne jajka. Uczniowie dość szybko poradzili sobie ze złożeniem bazy kwadratu od którego rozpoczyna się składanie choinki według propozycji z książki R. Zanoniego „Świat origami”.

Oczywiście samo złożenie choinki było tylko jednym z elementów całego dnia pracy poświęconemu tematyce świątecznej. Rozpoczęliśmy od omówienia świątecznych zwyczajów. Takie zajęcia zawsze są lubiane i świetnie integrują zespół klasowy. Każde dziecko chce opowiedzieć o tym co dzieje się u niego przed i w czasie Świąt. Bardzo szybko przystąpiliśmy do składania choinek gdyż uczniowie zgodnie stwierdzili, że choinka to podczas Świąt rzecz oczywista i niezastąpiona. Właściwie nie było problemu ze złożeniem kolejnych warstw drzewka. Trochę kłopotów sprawiło uczniom składanie wierzchołka i pnia. Z tym problemem poradziliśmy sobie tak, że albo dzieci pomagały sobie wzajemnie, albo choinka nie miała pnia, ale wcale nie wyglądała najgorzej.

Gdy dzieci zapoznały się ze sposobem składania choinki mogły uruchomić własną wyobraźnię i wykonać różne odmiany drzewek. Przy okazji rozmawialiśmy o kolorystyce, wielkości, zachowania proporcji podczas przygotowywania papieru. Powstało jeszcze kilka różnych drzewek. Kiedy choinki były już gotowe rozmawialiśmy o ich przystrajaniu. Oczywiście te papierowe ozdobiliśmy bańkami wykonanymi z papieru. Bańki uczniowie wykonali na wzór wielkanocnych jajek (zamieszczonych we wcześniejszych materiałach),z małą modyfikacją. Zamiast trzech warstw wachlarzy na każdą bańkę użyliśmy tylko dwóch, aby uzyskać kulę, a nie jajko.

Na zakończenie dnia, kiedy stanął już las choinek uczniowie redagowali świąteczne życzenia i obmyślali propozycje na prezenty dla najbliższych. Zgodnie dochodzili do wniosku, że choinka z odpowiednim napisem może zastąpić świąteczny karnecik lub kartkę, natomiast dość duża choinka, ładnie ozdobiona może być samodzielnym, niezobowiązującym prezentem.

Wskazówka
Przed przystąpieniem do zajęć dobrze jest przygotować większą ilość papieru. Kwadraty w różnych odcieniach zieleni, ale również innych kolorach. Długość boku kwadratów powinna różnić się o 5 centymetrów, aby zachować proporcje drzewek. Na bańki różnokolorowe koła najlepiej w dwóch lub trzech wielkościach, aby łatwo dopasować bańki.

[nggallery id=85]

Materiał opracowała i przygotowała Jolanta Maciborek.
Foto: Grzegorz Maciborek

Komentarze

Dodaj komentarz