We wcześniejszych materiałach prezentowałam już wielkanocne palmy i jajka wykonane jako formy przestrzenne z koła. Pracą, która świetnie nadaje się dla małych dzieci jest ozdabianie wielkanocnych koszyczków. Koszyki przygotowujemy z kartonu, najlepiej w ciemnych kolorach, wcale nie musi to być brąz. Ja przygotowałam kosze na bazie koła, ale dobra będzie też inna forma.







W zależności od wieku i uzdolnień dzieci tak przygotowane formy ozdabiamy kolorowymi kołami, bardziej lub mniej składanymi. Jeżeli chcemy, aby dzieci uzyskały jak najbardziej atrakcyjne prace powinniśmy się do tej pracy przygotować.
1. Dokładnie zaplanować i przygotować wzór jaki chcemy, aby wykonali uczniowie.
2. Przygotować koła w wielkościach pasujących do koszyka i odpowiednich kolorach. Koła najlepiej rozłożyć według wielkości, na papierowych talerzykach. Nie chodzi nam przecież o to, aby dziecko tylko dokładnie odwzorowało naszą pracę, ale, żeby przy okazji czegoś się nauczyło.
3. Kierujemy pracą w taki sposób, aby jak najprościej wytłumaczyć kolejne kroki. Używamy określeń związanych ze stosunkami przestrzennymi / z prawej, z lewej strony, na górze, na dole, z boku, przed, pod …../
4.Stosujemy również określenia dotyczące cech wielkościowych / największe, najmniejsze, większe od.., mniejsze od…/ przeliczanie no i oczywiście kolory.
5. Pracę rozpoczynamy od wykonania kaczki i przyklejenia jej na koszyk, później ozdabiamy dół kołami złożonymi na połowę.
6. Każdą kolejną czynność rozpoczynamy od polecenia dzieciom wyszukania określonej ilości kół o odpowiedniej wielkości i kolorze. Później tłumaczymy dokładnie gdzie i w jaki sposób koła mają być umieszczone. Oczywiście najlepiej jeśli prowadzący wykonuje od samego początku taki sam koszyk i kolejno pokazuje wszystkie czynności.
Po tak przeprowadzonych zajęciach koszyki będą wyglądały praktycznie tak jak wzór prezentowany przez nauczyciela. Z doświadczenia wiem, że najczęściej nikt nie chce wierzyć, że prace wykonały dzieci w wieku 7-8 lat.
Gdy nauczyciel wykleja koszyk równocześnie z objaśnieniem dzieciom łatwo jest właściwie rozmieścić koła. Gdyby uczniowie mieli odwzorować kompozycje samodzielnie nie wszyscy potrafiliby to zrobić.
Ponieważ w prezentowanych pracach uczniowie mieli różne kolory koszyczków niektóre kolory kół dobieraliśmy indywidualnie. Mimo to widać, że prace wykonane są według jednego wzoru. W niczym to jednak nie przeszkadza gdyż każde dziecko zabiera swój koszyk do domu.
Ponieważ dzieci pracowały bardzo chętnie kolejny dzień w szkole również rozpoczęliśmy od wykonania koszyków. Aby powstały nieco inne prace postanowiłam, że tym razem uczniowie wykonają koszyki według własnego pomysłu. Podpowiedziałam tylko, żeby może teraz w koszyczku umieścić królika.
Oczywiście te koszyki wyglądają nieco inaczej niż te prezentowane wcześniej. Na pewno jednak są indywidualną twórczością uczniów.






Podczas obserwacji prac nasuwa się kilka wniosków:
• Nie każde dziecko w równym stopniu jest wyrobione artystycznie, ale każde odpowiednio pokierowane potrafi wykonać zadaną pracę. Zadaniem nauczyciela jest przygotowanie materiałów i właściwa pomoc.
• Uczniowie mają wiele pomysłów i starają się wykonywać rzeczy nawet trudniejsze niż oczekuje nauczyciel.
• Koło jako materiał do kompozycje świetnie nadaje się dla małych dzieci, dlatego, że powstaje dość atrakcyjna forma, której nie uzyskalibyśmy inną techniką.
Przedstawione prace wykonali uczniowie klasy I a, Szkoły Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi nr 4 w Oświęcimiu.
Opracowanie: Joanna Sowa