Przejdź do treści

Fascynacje origami w Stalowej Woli

Początkowo, tak jak wiele osób, uważaliśmy, że origami jest pracą odtwórczą, która wiąże się ze ślęczeniem nad diagramami i żmudnym odszyfrowywaniem zagięć i zakładek. Zauroczyło nas origami modułowe. Postanowiliśmy zainteresować naszych uczniów wykonywaniem modułów i bryłek.

origami
origami
origami
origami
origami
Dwie z nagrodzonych prac

Początkowo sami zgłębialiśmy tajniki sztuki matematycznego origami pod fachowym okiem naszego eksperta – Anny Skorupy. Okazało się, że jest to wspaniała recepta na stres, okazja do spotkań, współpracy i wymiany koleżeńskich doświadczeń. Współpraca nauczycieli – Anny Skorupy, Marty Radwańskiej, Genowefy Betki, Anny Kolasy, Krystyny Decowskiej, Marii Bis, Teresy Glinianowicz, Haliny Stankiewicz, Mirosławy Maczkowskiej, Janusza Bisa zaowocowały wspólnymi międzyszkolnymi spotkaniami uczniów 3 gimnazjów i 3 szkół podstawowych.
Nigdy wcześniej nie sądziliśmy, że tego typu zajęcia będą cieszyły się tak dużym powodzeniem. Dzieci wspaniale współpracowały ze sobą i zupełnie nie przeszkadzała im różnica wieku. Na każdych warsztatach, uczniowie i nauczyciele mieli możliwość zaprezentowania swoich prac. Spotkania te były ogromną atrakcją , a zainteresowanie tematem przeszło nasze oczekiwania.

Wykorzystując umiejętności uczniów, prowadziliśmy zajęcia w świetlicy socjoterapeutycznej, Oratorium i Spółdzielczym Domu Kultury. Okazało się, że jest to forma zajęć alternatywnych, na które chętnie uczęszczają dzieci w różnym wieku. Prace naszych uczniów podarowaliśmy na licytację, z której fundusze przeznaczono dla ratowania zdrowia ciężko chorego ucznia liceum w Stalowej Woli oraz na rzecz Ochronki im. Brata Alberta w Stalowej Woli. Zawsze nasze ekspozycje cieszyły się ogromnym zainteresowaniem, prace uczniów budziły podziw i zachwyt wszystkich zwiedzających.
W ramach obchodów Światowego Dnia Niepełnosprawnych, zorganizowaliśmy międzyszkolne warsztaty origami, na których gościliśmy dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych, władze, media. Dzieci niepełnosprawne wspaniale radziły sobie ze składaniem modułów. Poczuły się dowartościowane, a efekty ich pracy wzbudzały wiele pozytywnych emocji. Okazało się , że origami wspaniale łączy wszystkich, bez względu na wiek, zainteresowania.

Dzięki tego typu zajęciom, integrujemy środowisko uczniów zdrowych, z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych i dorosłymi. Prace naszych uczniów zostały wysoko ocenione (I, II, III miejsce) w konkursie origami, zorganizowanym przez Instytut Japonistyki Uniwersytetu Jagielońskiego i Ambasadę Japonii, w Mielcu – „Dni Japonii” – 2003 r.

Ostatnio zaprezentowany wspólny dorobek nauczycieli i uczniów na wystawie „Od fantazji do rzeczywistości” w PCEN w Czudcu zdobył wiele pozytywnych recenzji. Okazuje się, że w świecie tylu atrakcji i możliwości spędzania wolnego czasu, origami wygrywa , a przy tym wpływa pozytywnie na osobowość dziecka, poznającego własną wartość , rozwijającego fantazję i zdolności manualne. Przyczynia się do pogłębiania więzi i relacji międzyludzkich, wzajemnej tolerancji. Doskonale sprawdza się w pracy z dziećmi nadpobudliwymi psycho-ruchowo (ADHD), niepełnosprawnymi. Dzieci czują się doceniane, podziwiane , wrażliwe ,mogą zaimponować kolegom w zdrowej rywalizacji. W dzisiejszym świecie pogoni za pieniądzem, origami wpływa na kształtowanie się wielu pozytywnych cech społecznych. O tym Japończycy wiedzą od lat, a niektórzy z nas, nie do końca mogą uwierzyć dziś.

tekst i zdjęcia: Maria Bis

Dodaj komentarz