Warsztaty „Matematyka a origami” poprzedził cykl zajęć m.in. o figurach geometrycznych. Przygodę z origami uczniowie rozpoczęli się od pojedynczych, prostych modeli (origami z kwadratów), z czasem jednak zaczęli składać modele bardziej skomplikowane (origami modułowe: modele brył platońskich, pudełka, gwiazdki, ozdoby świąteczne).
Origami to lekcja cierpliwości, dokładności i dyscypliny, trzeba powoli zdobywać wiedzę i umiejętności, bo możliwości origami są niewyczerpane. Nie trzeba się zniechęcać zbyt szybko, jeżeli początkowo coś nie wychodzi. Najwspanialsze w origami jest to, że otwierają się przed nami drogi do krainy fantazji, radości, którą możemy się dzielić z innymi lub sami się nią rozkoszować.
Masakatsu Yoshida
Mając na uwadze powyższe słowa, postanowiłam rozbudzić w moich uczniach zainteresowanie sztuką składania papieru i otworzy przed nimi krainę fantazji. Na zajęcia kółka matematycznego uczniowie zapoznali się z techniką składania papieru zwaną origami. Warsztaty „Matematyka a origami” poprzedził cykl zajęć m.in. o figurach geometrycznych. Przygodę z origami uczniowie rozpoczęli się od pojedynczych, prostych modeli (origami z kwadratów), z czasem jednak zaczęli składać modele bardziej skomplikowane (origami modułowe: modele brył platońskich, pudełka, gwiazdki, ozdoby świąteczne). Z wielką pasją uczestnicy koła składali bryłki, bo odkrywali tym samym olbrzymie możliwości, jakie daje origami modułowe. Celem naszych zajęć jest wykorzystanie sztuki składania papieru jako narzędzia dydaktycznego, rowijanie umiejętności postrzegania przestrzennego, koncentracji oraz cierpliwości. Origami daje szerokie możliwości inwencji twórczej, o czym świadczą zamieszczone zdjęcia.
Obok zamieszczam tylko niewielki fragment pracy moich uczniów. Moi wychowankowie wykazali wiele cierpliwości i dokładności, a tym samym odkryli „niezwykłą krainę origami”.
Życzę wszystkim wiele radości podczas składania figurek z origami
Małgorzata Nowak
nauczyciel matematyki, w Szkole Podstawowej nr 1 im. KEN w Słupcy
[nggallery id=18]