Ponieważ origami jest kolorowe i wpada w oko, a zwierzątka są ulubionym tematem dziecięcych prac postanowiłyśmy z moimi koleżankami to wykorzystać. Zastanawiając się nad upominkami dla naszych pierwszaków z okazji ich ślubowania wyszło nam, że najprostsze, najtańsze, ale zarazem najefektowniejsze będzie wykonanie zakładek z kółek.
Wiadomo, że wszystko musiało być zaplanowane. Najpierw zostały przygotowane wzory, a o to nie było trudno gdyż technika wyklejania kółek zadomowiona jest w naszej szkole od dawna. Każda prototypowa zakładka miała opis jakie koła (kolor, wielkość i ilość) będą potrzebne do jej wykonania.
Zakładki wykonywali bardziej wprawieni w składaniu kół uczniowie oraz nauczyciele nauczana początkowego. Chciałyśmy, aby wykonane prace były estetyczne i niczego im nie brakowało. Po wykonaniu kolorowej strony na każdą zakładkę została naklejona przygotowana krótka informacja o szkole, a później wszystko razem zostało zalaminowane i przycięte do odpowiedniego kształtu. Oczywiście korzystałyśmy ze szkolnej laminarki i folii i trzeba przyznać, że było to możliwe dzięki pełnemu zrozumieniu pani dyrektor dla naszej potrzeby tworzenia.
Efekt końcowy był dla nas ogromną radością, prezenty bardzo podobały się uczniom, ich rodzicom, ale także pracownikom szkoły niezaangażowanym bezpośrednio w pracę. Po skończeniu pracy podczas zachwytów nad naszymi zdolnościami zrodził się kolejny projekt; doszliśmy do wniosku, że zakładki są tak urokliwe, że będą wręczane rodzicom zapisującym dzieci do przyszłych klas pierwszych.
I tak powstał kolejny pomysł na promocję szkoły w środowisku lokalnym. Oprócz całkiem wymiernego efektu naszej pracy nie można zapomnieć o korzyściach, których zmierzyć się nie da, a czasem są jeszcze ważniejsze, bo niełatwo je osiągnąć. Myślę tutaj o wspaniałej atmosferze i miłych chwilach spędzonych w gronie nauczycieli, ale także nauczycieli z uczniami. O czasie nauczycieli spędzonym wśród uczniów w atmosferze twórczej pracy kiedy pedagodzy byli autorytetami, ale także równorzędnymi partnerami w twórczości.
Podczas takich spotkań powstało wiele zakładek pomysłu uczniów i najróżniejsze ich modyfikacje. Ponieważ chcieliśmy uzyskać konkretny produkt trzymaliśmy się wzorów, ale jeżeli uczeń miał swoje pomysły realizował je, i to się opłaciło, bo nasza kolekcja powiększyła się.
Zastosowana została zasada, której trzymamy się zawsze: nigdy nie ograniczaj twórczości dziecka, bo nie tylko to jest piękne co podoba się Tobie.
[nggallery id=89]
tekst: Bogusława Kasprzycka