Przejdź do treści

Kompozycje z kółek w dydaktyce i wychowaniu

Kolorowe kółka można wykorzystywać w wielu momentach procesu dydaktycznego i wychowawczego. Praca z nimi może być samodzielną jednostką lekcyjną, ale także zajęciami w świetlicy szkolnej, terapeutycznej czy nawet elementem zbiórki harcerskiej.

Wygląd prac zależy od najczęściej od wieku twórców i ingerencji prowadzącego zajęcia. Podczas zajęć twórczych dzieci pracują samodzielnie, jeżeli przygotowujemy formy użytkowe prowadzący może podawać dokładne etapy pracy. Efektem jednak takiej pracy jest mała różnorodność, wszystkie prace są jednakowe. Dlatego nasze działania muszą być przemyślane i dostosowane do tego co chcemy uzyskać.
Nie przygotujemy ciekawej wystawy z prawie identycznych prac, bo podaliśmy dokładny schemat, aby uzyskać możliwie najlepsze efekty. Przez takie działanie zgubiliśmy spontaniczną dziecięcą twórczość, a dzieci w modelowaniu kółek potrafią wymyślić często więcej niż dorośli.

Najłatwiejszą działalnością jest tworzenie prac z płasko naklejonych kółek. Praca jest prosta, kolorowe kółka pobudzają zmysły, a efekt końcowy pozwala uwierzyć we własne możliwości i zaprezentować się na forum nawet najbardziej opornym na działalność plastyczną.

Jeżeli podamy uczniom sposób wyklejania konturów na tak zwaną „cegiełkę” otrzymamy ciekawe kolorowe prace. Takie półprzestrzenne ozdoby można umieścić na laurkach, zaproszeniach i innych pracach okolicznościowych.

Pracą podobną jest wyklejanie z kółek złożonych na połowę. Świetnie imitują pióra ptaków lub futerka zwierząt. Łącząc w różny sposób poskładane na połowę kółka uzyskamy ciekawe efekty (fot. 2 i 3).

Kompozycje z kół

W jesiennych pracach nie może zabraknąć jeży i muchomorów (fot. 4 i 5)

Tekst: Joanna Sowa

Dodaj komentarz