Przejdź do treści

Abstrakcyjna mozaika origami w projekcie gimnazjalnym

Abstrakcyjna mozaika origami. Czy origami może czerpać inspiracje z obrazów abstrakcyjnych? Takie pytanie stało się początkiem uczniowskiego projektu edukacyjnego w klasie drugiej gimnazjum. Celem projektu była nie tylko powtórka wiadomości z plastyki i geometrii, ale również popularyzacja sztuki origami wśród uczniów. Chodziło także o stworzenie pracy, która będzie zachwycać rozmachem, kompozycją i strukturą, dzięki czemu więcej osób zainteresuje się sztuką, w tym sztuką origami.

Zapraszam do obejrzenia naszych obrazów.
Zanim przejdziemy do składania elementów z papieru, należy przygotować schematy obrazów, które chcemy wykonać, dokonać pomiarów kartek i planszy, na której umieszczone będą moduły oraz dobrać kolory papieru. Trudnością było zdobycie cienkiego papieru w kolorze czarnym, zatem zastąpiliśmy go paskami z czarnego kartonu. Nasze obrazy powstały z kwadratowych kartek uzyskanych z kartki A5 podzielonej na 4 części. Całość przyklejona do podobrazia malarskiego o wymiarach 50 cm x 50 cm. Moduły należy łączyć ze sobą dość ściśle, aby całość zmieściła się na takim podobraziu.
Podstawowym elementem mozaiki jest prezentowany tu wcześniej moduł Froebla, ale dołożyliśmy do niego jedno złożenie. Po kroku 4 należy odwrócić model, wykonać bazę mata wyjmując jednocześnie z czterech stron znajdujący się pod spodem trójkąt. Ten trójkąt będzie idealnie pasował do powstałej od spodu kieszonki. W ten sposób łączy się kolejne elementy obrazu. Połączone w paski moduły umieszczane są kolejno na podobraziu malarskim.

Ponieważ malarstwo abstrakcyjne oferuje wręcz nieograniczoną galerię twórców i obrazów musieliśmy dokonać wyboru najwyżej 2-3 prac. Na początek wybraliśmy obraz Pieta Mondriana – modelową abstrakcyjną kompozycję geometryczną z trzema kolorami. Jako drugi powstał obraz DCXC Stefana Gierowskiego – artysty określanego mianem klasyka polskiej nowoczesności, a nasza trzecia mozaika powstała spontanicznie na wzór prac najdroższego żyjącego niemieckiego malarza Gerharda Richtera. Oczarował nas witraż z katedry w Kolonii zaprojektowany przez tegoż artystę, składający się z tysięcy kwadratowych, kolorowych płytek. Podczas pracy nad projektem uczniowie nie tylko zdobyli nową wiedzę, wykonali efektowne, wzbudzające podziw prace, a dzięki współpracy jeszcze lepiej się poznali i polubili.

Nasze obrazy prezentowane były na wystawie oraz na IV Forum uczniowskich projektów edukacyjnych w Małopolskim Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Tarnowie.
Projekt można kontynuować tworząc następne obrazy, gdyż inspiracji w malarstwie i sztuce nie zabraknie.

Galeria zdjęć

tekst: Elżbieta Gąsior
nauczyciel matematyki w ZSO nr 4 w Tarnowie
zdjęcia: Elżbieta Gąsior

Dodaj komentarz